Зарубіжна література 8 клас
31.03.2022р.
Зарубіжна література
Тема:
Мольєр "Міщанин-шляхтич". Тематика і проблематика "Міщанин-шляхтич".
Опрацювати матеріал блогу. Виконати самостійну роботу за покликанням https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=8874924
Особливості жанру й композиції п’єси «Міщанин-шляхтич»
«Міщанин-шляхтич» - взірець «високої комедії» Мольєра. Твір поєднав у собі ознаки комедії обставин та комедії характерів: згідно з правилами комедії характерів у ній поставлено завдання розкрити морально-психологічний стан героя, а відповідно до комедії звичаїв були висміяні традиції, уподобання певних соціальних прошарків, передовсім буржуазів та аристократів.
За змістом «Міщанин-шляхтич» є взірцем соціально-побутової комедії, в якій розкриваються норми моралі та спосіб життя аристократії та буржуазії часів Мольєра. Однак у творі наявні й елементи соціально-психологічної та любовної комедії, що обумовило її успіх у глядача.
За правилами класицизму комедія має п’ять дій. Композиція п’єси підпорядкована правилу трьох єдностей: всі події відбуваються в домі пана Журдена (єдність місця) впродовж однієї доби (єдність часу), розвиток сюжету зосереджується навколо особи головного героя (єдність дії), переважна більшість героїв є носіями однієї домінуючої риси характеру (неоднозначним є образ головного героя твору). Комічність зображуваних ситуацій поєднується з серйозною моральною проблематикою.
За формою «Міщанин-шляхтич» - це комедія-балет. Мольєр ввів у п’єсу численні пісні, танці, музичні інтермедії, балет, завдяки чому здійснив розширення характеристик персонажів, увиразнивши ті чи ті риси їх вдачі, створивши необхідний емоційний колорит та пародіюючи тематику й стиль тогочасної салонної літератури. Жанр, створений видатним драматургом для придворних розваг, наповнився викривальним змістом.
- місце людини у суспільстві; чинники, якими це місце визначається;
- панівні моральні ідеали у державі;
- проблеми освіти, виховання, мистецтва, кохання, людської гідності та ін.
- Експозиція (дія 1): знайомство з паном Журденом, який наймає вчителів, щоб навчитися аристократичних манер
- Зав’язка (дія 2): Журден хоче укласти шлюб з маркізою Доріменою, щоб отримати дворянський сан (Журден на цей час одружений і має доньку на виданні). Сварка вчителів через першість в освіті. Кравець одягає Журдена в кумедний костюм, переконуючи, що це «останній писк моди» серед аристократів. Журден щедро всіх винагороджує.
- Розвиток дії (дія 3): Дорант обманює Журдена, витрачає його гроші на дорогі подарунки маркізі від свого імені, бо і сам хоче з нею одружитися. Дружина Журдена хоче видати заміж за Клеонта свою дочку Люсіль, у чому їй допомагає служниця Ніколь, закохана в слугу Клеонта Ков’єля. Журден проти шлюбу, бо Клеонт – міщанин, а не аристократ.
- Кульмінація (Дія 4) – Журден залицяється до Дорімени, але його дружина виганяє гостей. З’являється переодягнений Ков’єль і каже Журдену, його доньці має зробити пропозицію син турецького султана, а майбутнього тестя він посвятить у сан «мамамуші». Журден щасливий – він нарешті стане дворянином. Відбувається комічна церемонія, яку проводять «турки», найняті Клеонтом, і він сам, вдаючи сина турецького султана.
- Розв’язка (Дія 5): Журден дає згоду на шлюб Люсіль з Клеонтом, вважаючи, що видає її заміж за сина турецького султана. Ніколь щаслива з Ков’єлем, а Дорант одружується з Доріменою, переконавши Журдена, що це таємний хід, що відверне увагу пані Журден від почуттів її чоловіка до маркізи. Всі щасливі – переміг розум над дурістю. Комедія закінчується балетом.
Коментарі
Дописати коментар