Зарубіжна література 8 клас
03.02.2022р.
Зарубіжна література
Тема: Гуманістична цінність трагедії В. Шекспіра, її популярність серед різних поколінь. "Ромео і Джульєтта" в мистецтві.
Написати листа до Ромео і Джульєтти від молоді ХХІ століття.
Виконані завдання надсилати на електронну скриньку vichastameri@gmail.com або написати в зошиті.
Сьогодні у нас завершальна розмова про безсмертну трагедію «Ромео і Джульєтта» видатного англійського драматурга-гуманіста Вільяма Шекспіра. Головне завдання - з’ясувати гуманістичну цінність твору та дослідити його художнє відлуння у різних видах мистецтва, головний акцент зробимо на екранізаціях «Ромео і Джульєтти».
«Хронологія трагедії В. Шекспіра «Ромео і Джульєтта» від першоджерел до театральних постановок і кіноверсій»
1554 рік - Італієць Матео Банделло пише новелу про Ромео і Джульєтту
1559 рік - Поява французького перекладу новели Матео Банделло (італійського письменника)
1562 рік - Англійський поет Артур Брук створює поему «Трагічна історія Ромеса і Джульєтти»
1592 рік - В. Шекспір створює п'єсу «Ромео і Джульєтта»
1679 рік - Томас Отуей пише «Історію й падіння Каюса Маріуса» на сюжет «Ромео і Джульєтти» (дія відбувається за античних часів і завершується щасливо).
Відлуння трагедії В. Шекспіра «Ромео і Джульєтта» в музиці, образотворчому мистецтві й у скульптурі»
Вид мистецтва | Автор | Назва твору | Час створення |
Музика | В. Белліні | Опера «Капулетті й Монтеккі» | 1830 рік |
Г. Берліоз | Драматична симфонія «Ромео і Джульєтта» | 1839 рік | |
Ш. Гуно | Опера «Ромео і Джульєтта» | 1867рік | |
П. Чайковський | Увертюра-фантазія «Ромео і Джульєтта» | Кінець XIX століття | |
С. Прокоф’єв | Балет «Ромео і Джульєтта» | 1936рік | |
Леонард Бернстайн | Музика до «Вестсайдської історії» | 1961 рік | |
Ніно Рота | Музика до фільму Франко Дзеффіреллі «Ромео і Джульєтта» | 1968 рік | |
Абель Коженьовський | Музика до фільму Карло Карлея «Ромео і Джульєтта» | 2013 рік | |
Живопис та скульптура | Д. Шмаринов | Ілюстрації до трагедії «Ромео і Джульєтта» | XX ст. |
С. Бродський | Графічні ілюстрації до трагедії «Ромео і Джульєтта» | XX ст. | |
О. Естер | Ескізи костюмів до п’єси «Ромео і Джульєтта» | ||
П. Вільямс | Ескізи декорацій до п’єси | ||
О. Роден | Скульптурна група Рромео і Джульєтта» | ||
Джалі | Картина «Ромео і Джульєтта» | ||
Філіп X. Кальдерон | Картина «Джульєтта» | ||
Френк Діксі | Картина «Ромео і Джульєтта» | ||
Бруно Вепхвадзе | Картина «Джульєтта» | ||
Джон Уільям Уотерхаус | Картина «Джульєтта» | ||
Джефрі Барсон | Картина «Джульєтта» | ||
Джон Гілберт | Картина «Ромео, Джульєтта і ненець Лоренцо», «Мати і няня вмовляють Джульєтту вийти заміж за Паріса» | ||
Артур Рекхем | Картина «Ромео, Джульєтта і ненець Лоренцо» | ||
Джон Опі | Картина «Удавана смерть Джульєтти» | ||
Джон П. С. Стенфоп | Картина «Ромео і Джульєтта» | ||
Джеймс Норскот | Картина «Ромео і Джульєтта» | ||
Джеймс Бертран | Картина «Ромео і Джульєтта» | ||
Фредерік Лейтон | Картина «Примирення Монтеккі й Капулетті» |
Деякі пояснення з історії музики
(Серед музичних творів на тему «Ромео і Джульєтти» Вільяма Шекспіра - опери, драматичні симфонії, увертюри-фантазії і, нарешті, балет. У чому ж секрет? За твердженнями мистецтвознавців, Шекспір - митець синтетичний, «його драматургія багата на дуже виразні зовнішні дії». Як показало ще німе кіно, глядачі розуміють Шекспіра й без тексту, лише за допомогою міміки й жестів. Тому в історії мистецтва абсолютно логічною була поява у 1936 році балету Сергія Прокоф’єва «Ромео і Джульєтта», який став ще одним шедевром у мистецькому відлунні трагедії Шекспіра. Сергій Прокоф’єв був композитором - новатором, шукав нових засобів вираження. Якщо у Шекспіра ми бачимо буяння палких і бурхливих пристрастей, то Прокоф’єв - лірик. Його музика спокійна, скромна, сором’язлива. Чиста, піднесена, така, яку композитор протиставляє усьому потворному в житті. Але обох митців зближує свобода, використання яскравих образів і барв, розуміння трагедії як єдності протилежних драматичних планів. Балет Прокоф’єва не відразу був прийнятий публікою, іншими митцями та критиками. У 1936 році хореограф Лавровський поставив балет у ленінградському театрі. Першою виконавицею ролі Джульєтти на балетній сцені стала видатна балерина Галина Уланова. Її називали «душею Шекспіра». Вона зуміла показати у зримих образах тремтіння, трепет душі й свіжість поезії Шекспіра, його глибокий психологізм, людські пристрасті, мудрість, гармонію почуттів. Прокоф’єву вдалося через танець створити унікальні портрети героїв, розгадати глибину їхніх характерів. Тому замість простих танцювальних ритмів перед слухачем-глядачем постає складний, мінливий малюнок. Прокоф’єв винайшов синкопу (від грец. sуnсоре - «скорочення», зміщення акценту із сильної долі на слабку), яка й дає можливість відобразити різноманітність життя.
Деякі пояснення з історії живопису.
Найвідомішими ілюстраторами трагедії Вільяма Шекспіра «Ромео і Джульєтта» є Дмитро Шмарінов і Сава Бродський. З тексту п’єс читач отримує уявлення про портрети головних героїв у загальних рисах. Ілюстрації Сави Бродського висвітлюють загальну конструкцію постановки. Простір ілюстрації посилюється глибокими чіткими рисами і ритмами насиченої архітектури італійського Ренесансу. Бродський пояснював: «Мені здається, що, на відміну від інших творів Шекспіра, п’єса «Ромео і Джульєтта» дуже симетрична. Дивіться: дві сім’ї, двоє закоханих, дві пристрасті, дві смерті. У графічному зображенні я намагався передати цю симетрію. Я відчував себе театральним режисером - я намагався зобразити героїв так, як їх бачить публіка - усіх разом, але хтось один виступає на перший план, опиняючись у світлі прожектора. Тож це скоріше театральні ескізи, ніж книжкові ілюстрації».
Цикл ілюстрацій Дмитра Шмарінова відтворює всі події п’єси - від початку до кінця. Шмарінов ретельно знайомився з шекспірівською добою, відтак на його малюнках постало справжнє середньовіччя - у костюмах, інтер’єрах... Та й образи Ромео і Джульєтти відповідають уявленню про них багатьох читачів світу.
Коментарі
Дописати коментар